TRISTAN TZARA
Scriitor, fondator al mișcării DADA
N. 16 aprilie 1896, în Moinești, judeţul Bacău – m. 25 decembrie 1963, la Paris (înhumat în Cimetière de Montparnasse). Nume la naştere: Samuel Rosenstock. Cetăţean francez din 1947.
Studii: Şcoala israelito-română din Moineşti (1902-1906); Institutul „Schewitz Thierin” şi Liceul „Mihai Viteazul” din Bucureşti (1906-1914); Facultatea de Litere şi Filozofie din Zürich, Facultatea de Ştiinţe din Paris (nefinalizate).
În februarie 1916, la Cabaretul „Voltaire” din Zürich, Tristan Tzara împreună cu Hugo Ball, Hans Arp și Marcel Iancu au lansat mişcarea Dada, printr-un manifest. „Dada este o nouă tendință în artă. Îți dai seama de asta din faptul că până acum nimeni nu știa despre ea, iar de mâine toată lumea din Zürich va vorbi despre ea. Dada vine din dicționar. Este îngrozitor de simplu. În franceză înseamnă căluț de jucărie, în germană înseamnă la revedere, în română da, da, așa e…”.
A editat şi a condus revistele: „Simbolul” (Bucureşti, 1912), „Dada” (Zürich, Paris, 1917-1920). Colaborator al publicaţiilor „Chemarea”, „NRR”, „Azi”, „Versuri şi proză, „Contimporanul”, „unu”, „Integral”, „Urmuz”, „Steaua”, „Viaţa Românească”, „Dada”, „Littérature”, „391”, „Proverbe”, „Cannibale”, „Dada au grand air”, „Dada Almanach”, „Die Schammode”, „Cahier de Sud”, „Confluences”, „Les Lettres Françaises”, „Les Étoiles du Quercy”, „Le Point” ş.a.
A debutat literar cu poezia „Pe râul vieţii” (semnată S. Samyro), în revista „Simbolul”, 25 octombrie 1912.
Scrieri:
- La Première Aventure céleste de Monsieur Antipyrine, Collection Dada, Zürich, 1916 (cu ilustrații de Marcel Iancu)
- Vingt-cinq poèmes, Collection Dada, Zürich, 1918 (cu ilustrații de Hans Arp; tirajul include și 10 exemplare pe hârtie Hollande și un număr neprecizat de exemplare pe hârtie Alfa)
- Cinéma Calendrier du coeur abstrait Maisons, Collection Dada, Zürich, 1920 (cu ilustrații de Hans Arp)
- De nos oiseaux. Poèmes, Paris, Ed. Kra, 1923 (cu ilustrații de Hans Arp)
- Sept Manifestes Dada, Éditions du Diorama, Paris, 1924 (cu desene de Francis Picabia; tirajul include și 50 de exemplare pe hârtie Madagascar)
- Mouchoir de nuages, tragédie en 15 actes, Éditions de la Galerie Simon, 1925 (ornată cu desene acvaforte de Juan Gris; tiraj de 112 exemplare numerotate, dintre care 10 pe hârtie Japon)
- Indicateur des chemins de coeur, Éditions Jeanne Bucher, Paris, 1928 (cu desene acva-forte de Louis Marcoussis; tiraj de 106 exemplare, dintre care un număr neprecizat de exemplare pe hârtie Japon)
- L’arbre des voyageurs, Éditions de la Montagne, Paris, 1930 (cu 4 litografii de Joán Miró; tiraj de 400 de exemplare numerotate pe hârtie Alfa și 65 de exemplare numerotate pe hârtie velină d’Arches)
- L’Homme approximatif, Imprimerie Union par les Éditions Fourcade, Paris, 1931 (cu un frontispiciu de Paul Klee; tirajul include 500 de exemplare pe hârtie velină bibliofilă și 10 exemplare numerotate pe hârtie Hollande)
- Où boivent les loups, Éditions des Cahiers Libres, Paris, 1932 (tiraj de 1010 de exemplare numerotate, dintre care 1000 de exemplare pe hârtie Alfa și 10 exemplare numerotate pe hârtie Japon)
- L’antitête, Éditions des Cahiers Libres, Paris, 1933 (cu un frontispiciu de Pablo Picasso)
- Insurecția de la Zürich de Sașa Pană precedată de Primele poeme ale lui Tristan Tzara, editura „unu”, București, 1934 (tiraj de 230 de exemplare numerotate dintre care 10 exemplare hors-commerce cu un desen aquaforte de Yves Tanguy și 13 exemplare „du tete”)
- Grains et issues, Les Éditions Denoël et Steele, Paris, 1935 (cu gravură de Salvador Dali; tirajul include 40 de exemplare numerotate pe hârtie Verge d’Arches și 15 exemplare pe hârtie Japon)
- La Main passe, Éditions G.L.M., Paris, 1935 (tiraj de 300 de exemplare numerotate dintre care 20 cu autograf de autor și desen acva-forte de Wassily Kandinsky)
- Sur le champ, Éditions Sagesse, Paris, 1935 (tirajul include un număr neprecizat de exemplare pe hârtie Alfa și 6 exemplare pe hârtie Chine)
- Ramures, Éditions G.L.M., Paris, 1936 (cu un desen de Alberto Giacometti; tiraj de 70 de exemplare numerotate și autografiate pe hârtie Normandy Vellum)
- Vigies, Éditions G.L.M., Paris, 1937
- Les Feuillets de „Sagesse” (Sur le champ), Collection Anthologique n° 31, Éditions Sagesse/Librairie Tschann, Paris, 1937 (cu ilustrații de Sonia Delaunay)
- La Deuxième Aventure céleste de Monsieur Antipyrine, Éditions des Réverbères, 1938 (tiraj de 128 de exemplare numerotate pe hârtii de diverse culori)
- Midis gagnés: Poèmes, Les Éditions Denoël, 1939 (cu 6 desene de Henri Matisse; tiraj de 1000 de exemplare numerotate pe hârtie Alfa)
- Une route seul soleil, Collection Bibliothèque Française, Comité National des écrivains, Centre des écrivains, Toulouse, 1944
- Ça va, Centre des Intellectuels, Cahors, 1944
- Le Signe de Vie, Bordas, Paris, 1946 (cu 6 desene și o litografie originală de Henri Matisse; tiraj de 500 de exemplare)
- Le coeur à gaz, Éditions G.L.M., Paris, 1946
- Vingt-cinq et un poèmes, Editions de la Revue Fontaine, Collection l’Age d’Or, 1946 (cu 12 desene de Hans Arp)
- Terre sur terre, împreună cu André Masson, Ed. Trois collines, Genève, 1946
- Le Surrealisme et l’Apres Guerre, Ed. Nagel, Paris, 1947
- Morceaux choisis, Ed. Bordas, Paris, 1947 (prefață de Jean Cassou)
- La Fuite, poème dramatique en 4 actes et un épilogue, Gallimard, Paris, 1947
- Picasso et les Chemins de la Connaissance, Editions d’Art Albert Skira, 1948
- Sans coup férir, Jean Aubier, Paris, 1949
- De mémoire d’homme: Poème, Bordas, 1950 (cu 9 litografii de Pablo Picasso; tiraj de 350 de exemplare numerotate pe hârtie Alfa Mousse)
- Parler seul, Maeght, Paris, 1950 (cu 70 litografii de Joán Miró)
- Le Poids du monde, 1951
- Phases, Maisonnneuve, 1952 (cu portret de Paul Swan)
- La Première main, P.A.B., 1952
- La face intérieure, Seghers, Paris, 1953 (cu copertă de Fernand Leger; tiraj de 750 de exemplare pe hârtie Hollande)
- L’Egypte, Face a Face, Lausanne, 1954 (cu fotografii de Etienne Sved)
- Parler seul (Planètes), Edition Caractères, Paris, 1955 (cu desene de Jean Arp)
- À haute flamme, Imprimerie Jacquet, Paris, 1955 (cu 5 desene de Pablo Picasso; tiraj de 70 de exemplare pe hârtie Japon)
- La Bonne heure, Imprimerie de R. Jacquet, 1955 (cu ilustrații de Georges Braque)
- Miennes, Caractères, 1955 (cu 7 desene acvaforte de Jacques Villon; tiraj de 111 exemplare)
- Le Temps naissant, P.A.B., Paris, 1955 (cu 4 ilustrații de Mehmed Melih Devrim Néjad)
- Le fruit permis, Edition Caractères, Paris, 1956 (cu 4 ilustrații de Sonia Delaunay)
- Frère Bois, P.A.B., Alès, 1957 (cu o gravură de Jean Hugo; tiraj de 34 de exemplare numerotate)
- La Rose et le chien, poème perpétuel, P.A.B., Alès, 1958 (cu desene și prezentare grafică de Pablo Picasso; tiraj de 22 de exemplare numerotate și autografiate de autor și ilustrator)
- Juste présent, La Rose des Vents, Lausanne, 1961 (cu desene acvaforte de Sonia Delaunay; tiraj de 140 de exemplare)
- De la coupe aux lèvres, Edizioni Rapporti Europei, Roma, 1961
- Lampisteries précédées des sept manifestes dada, Editeur Jean-Jacques Pauvert, 1963 (cu portret și desene de Francis Picabia)
- Primele poeme. Insurecția de la Zürich, Ed. Cartea Românească, București, 1971 (ediție mult adăugită, îngrijită și postfațată de Sașa Pană; postum)
- 40 chansons et déchansons, Fata Morgana, Montpellier, 1972 (postum)
- Poèmes roumains, Ed. la Quinzaine Littéraire, 1974 (postum)
- Șapte manifeste DADA. Lampisterii. Omul aproximativ, 1925-1930, Ed. Univers, București, 1996 (traduceri, prefață și note de Ion Pop; postum)
- Vingt cinq poemes. Douăzeci și cinci de poeme, Ed. Vinea, București, 1998 (prefață de Nicolae Țone și traduceri de Nicolae Țone, Serge Fauchereau, Laurențiu Ulici, Pierre Mazars și Marin Sorescu; postum)
La Moinești, profesorul Vasile Robciuc (1942-2018) a fost animatorul tuturor manifestărilor dedicate lui Tristan Tzara, începând cu anul 1991, când a înfiinţat Asociaţia Cultural-literară „Tristan Tzara”. În 1996, cu ocazia centenarului nașterii, a fost inaugurat monumentul „DADA de la Moinești”, realizat de sculptorul Ingo Glass, iar în 2013, ansamblul monumental „Cavalerul Tristan Tzara”, o creație a artistului plastic Giulian Dumitriu. În fiecare an, în luna aprilie, în apropierea zilei de naștere a lui Tristan Tzara, se desfășoară Simpozionul Internațional „Tristan Tzara și cultura DADA”, manifestare de prestigiu la care participă oameni de cultură, scriitori, artiști plastici, cadre universitare, pasionați ai studiului mișcării dadaiste de pe toate continentele.
„Pentru a face o poezie dadaistă
Luaţi un ziar.
Luaţi o pereche de foarfeci.
Alegeţi din ziar un articol care să aibă lungimea pe care vreţi să o daţi poeziei voastre.
Decupaţi articolul.
Taiaţi cu grijă toate cuvintele care formează respectivul articol şi puneţi toate aceste articole într-un săculeţ.
Agitaţi-l încetişor.
Scoateţi cuvintele unul după altul, dispunându-le în ordinea în care le veţi extrage.
Copiaţi-le cuviincios. Poezia vă va semăna.
Şi iată-vă un scriitor infinit de original şi înzestrat, cu o sensibilitate încântătoare, deşi, se înţelege, neînţeleasă de oamenii vulgari.” (Tristan Tzara)
Bibliografie:
Cornel Galben, „Personalităţi băcăuane”, vol. 5, Ed. Corgal Press, Bacău, 2011.
Eugen Budău, „Bacăul literar”, Ed. Universitas XXI, Iaşi, 2004.